Alla inlägg under maj 2012

Av Daisy - 30 maj 2012 09:30

   

Så här kan en brudbukett också se ut. Jag har nämligen tagit emot en beställning av en brudbukett liknande denna och tänkte att det kunde vara kul att göra en prototyp.

Murgröna plockade jag på gården och orchideén hade jag hemma. Pärlor och tråd har jag alltid i min verktygslåda och det ger lite kul effekt.

Meningen är att buketten ska vara lite asymmetrisk och med ett område som endast är blad.

Jag tycker själv att idén är bra och stilen passar en brud som inte vill ha en alltför prålig brudbukett. Jag är själv nöjd med det färdiga resultatet (för att bara vara lite hemma fix)

Vad tycker du om idén?

Jag hoppas på att få några bra bilder på den riktiga buketten på lördag.

Trevlig dag!

Av Daisy - 29 maj 2012 15:00

   

För en tid sen fick jag denna fina staty av grannen. Ville bara visa hur fint den gör sig mot dom tegelröda blommorna i bakgrunden.

Jag tycker det är fint att statyn har fått lite rostig patina och inte är helt perfekt.

Det ser ut som om den alltid har stått där.  

Tagetes hör sommaren till och här är en vaniljfärgad. Mums!

Den köptes på Cedergrens plantskola på Råå. Det är första gången jag har varit där och jag blev nästan helt galen över allt jag ville köpa.

Det var vita löjtnanshjärtan,alunrot i olika bruna och grönafärger,kronärtskocka,hosta i olika modeller...!!! Massor!!!

Det köptes också en näva,en gul plommontomat,en hosta 'Orange marmelade' och en humle.

Det är meningen att humlen ska växa över ett fult stacket. Den är otroligt snabbväxande,har växt 8-10 cm på ett dygn=) Superbra!

Bra dag!


Av Daisy - 27 maj 2012 20:53

   

Nu har blommorna verkligen fått fart i rabatterna. Den blå stäppsalvian, Salvia nemorosa är så vacker och doftar så gott. På sommaren är den full med både fjärilar och humlor.

Det är så mysigt med fjärilar som virvlar omkring. Jag har ett par stycken salvia här hemma och i kolonin har jag en hel häck. Från början var det bara ett par stycken plantor men jag har delat dom ett par gånger för att få ännu fler. Det är kanon att göra så. Den vackra lila penseén har jag haft sen tidigt vår och den är fortfarande lika vacker. Kombinationen med dom två är sagolik. Det är mycket focus på plantering och kollonin för tillfället. Det har varit en hel del att göra på sistone faktiskt men nu börjar det ordna upp sig.

Idag har jag planterat 3 olika sorters luktärt,blomsterkrasse och två sorters kryddor.

Det blev en kinalök (den liknar gräslök men smakar vitlök) och en ananassalvia (som doftar ananas när man rör bladen)  Ska bli spännande att använda i matlagningen.

Har du själv planterat någon vacker sommarblomma eller något annat skoj?

Trevlig kväll!

Av Daisy - 22 maj 2012 14:29

     

För länge sen fick jag dom här söta små virkade servetthållarna och tänkte då att dom kunde komma till användning en dag. Eftersom vi förra veckan hade kalas för vår lilla dotter så passade det superbra att använda dom nu. Ett helt vanligt champagneglas verkar kanske lite tråkigt att använda till vas men med servetthållarna omkrin glasen så blev det väldigt gulligt. Jag dukade bara upp alla glas på rad på bordet. Väldigt sött! Jag tycker det är en enkel typ av bordsdekoration som inte kostar en förmögenhet och som ger den lilla extra personliga looken=)

Liljekonvaljen hade precis börjat att slå ut så det plockade jag i kolonin. Där finns ett helt hav. Doften är ljuvlig! Vit och blå akleja,blå klematis och daggkåpa köpte jag som snittblommor. Helt fantastiska att använda i buketter.

Den gröna daggkåpan,Alchemilla mollis är en stor favorit. Jag har hela kolonin full. Den är ett måste i trädgården och så snart jag har grävt upp alla gigantiska hosta som täcker min rabatt så kommer det att planteras ett par stycken hemma också.

Hoppas alla njuter av det fina vädret. Fortsatt bra dag!

Av Daisy - 15 maj 2012 13:00

   

Här kommer lite fler inspirerande morsdags kreationer!

Lite gott att äta finns i dom små svarta askarna. Mums!

Vackra blommor är alltid uppskattade presenter vid alla tillfälle. Aldrig fel!

Bra dag!



Av Daisy - 14 maj 2012 14:15

 

Äppelträd i blom på nästan nakna grenar det är så ljuvligt. Jag njuter så av denna tid. Varje dag händer det mer och mer. Nu är t.o.m knopparna på syrénerna superstora. Jag har en vit buske i kolonin som jag är så glad för! Doften är helt underbar och i år ser det ut som om det kommer många blommor. Då kan jag kanske unna mig att plocka en bukett i sommar=)

Ville bara visa en bild på vår fantastiska miljö utanför huset. Så vackert med alla färger!

Visst  är det härligt nu när alla träden blommar. Naturen är så grön och fräsch.

Maj är en fin månad!

Fortsatt trevlig dag!

Av Daisy - 12 maj 2012 21:54

   

Detta har varit en tuff vecka med massor av förberedelser inför morsdag i morgon (i Danmark) Har bundit ofantligt många buketter inför helgen så nu är det bara att sälja dom imorgon.  Det roligaste är att bara binda buketter efter egen fantasi och det har jag verkligen fått göra denna vecka.

 Många av dom har innehållt hortensia och pioner. Superfint!

 En söt liten hortensiabukett med ett litet filthjärta i kan väl passa vilken gullig mamma som helst? Fortsatt trevlig helg och god natt.

Av Daisy - 10 maj 2012 14:30

 

En av mina alla dahlior har redan slått ut och har nu fått flytta ut på uteplatsen.

Hela våren har sovrummet (och vardagsrummet) varit ett sorts odlingsrum med krukor i fönster och på bord. Det liknade en djungel till sist. Nu har vi flyttat krukorna till kolonin och det känns skönt att få tillbaka lite plats inomhus igen.

Dahlian har klarat sig ute nu en vecka så jag tycker det känns ganska säkert att börja att plantera ut lite mer. Det är mycket tidskrävande men jag tycker det är kul och avslappnade att pyssla med mina blommor=)

När jag började att plantera knölarna i våras såg dom bruna,torra och döda ut.

Jag blev superglad när dom första bladen tittade upp. Dom lever!! =)

Det är lite som ska till för att glädja en amatör!

Trevlig dag!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

INSPIRATION

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

BILDER

ALLA BILDER PÅ MIN BLOGG TILLHÖR MIG. LÅNA GÅR BRA MEN FRÅGA ALLTID FÖRST


Skapa flashcards