Alla inlägg den 31 januari 2012

Av Daisy - 31 januari 2012 20:10

 

Hyacinter är verkligen en av mina favoriter. Det doftar så gott!! Doftar vår.

I Sverige är hyacinten mer förknippad med advent,jul och nyår. Efter nyår går det nästan inte att sälja hyacinter mer. I Danmark hör den till vårblommorna. Det säljs fortfarande många hyacinter i butiken.

Jag passar på att köpa med hem så länge det varar.

Holland producerar nästan hela världsbehovet av hyacintlökar. Det tar ungefär 5 år att få fram en hyacint så som vi ser den i butik. Det finns ca.110 hyacintsorter registrerade.

Det är helt otroligt många. Dom flesta blå sorterna doftar mycket.  

Det är en prisvärd lökväxt som kan varieras i det oändliga. Jag anväder allt möjligt glas och planterar i. På bilden har jag använt en glasskål på fot. Den har jag fått av min mormor (en krya på dig present från en aktion). Glasskålen i mitten har jag när jag tänker efter också fått av min mormor. Det är en jättesöt skål med franska liljer på.

Barkbitarna som jag dekorerat med i hyacintskålen tror jag kommer från en tall.

Dom har nästan en lila nyans. Gröna kornellkvistar återkommer i dessa dekorationer också.

Den gröna färgen får dom små gröna knopparna på hyacinterna att lysa.

I den stora skålen är det Hyacinthus multiflora. Det är många små hyacintlökar med många "mini hyacinter" på. Så fina.

Det finns en svagt ljusrosa hyacint som också är väldigt fin. Den får det bli nästa gång!

Trevlig kväll.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

INSPIRATION

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK

BILDER

ALLA BILDER PÅ MIN BLOGG TILLHÖR MIG. LÅNA GÅR BRA MEN FRÅGA ALLTID FÖRST


Skapa flashcards